Behandlingsprofil

Meget effektive behandlinger

Stressbehandling og kriseterapi bygger på mange forskelige opfattelser af hvilke teorier, der er mest effektive og derfor virker bedst. Hos Inncare er der ingen tvivl om, hvad der virker. På baggrund af mange års god erfaring med anvendelse af traumebehandling baseret på nervesystemets funktion i kombination med kognitiv terapi vil du få den mest effektive behandling. Denne terapi og behandlingsform har jeg beskrevet og patenteret som situationsbestemt kognitiv terapi®.

Det betyder, at du i din behandling og terapi kan få glæde af en fleksibel og dybdegående kombination af viden og metoder, der tager udgangspunkt i de nyeste og mest valide teorier inden for kognitiv terapi, værdighedsterapi, personlighedstest, pædagogik og situationsbestemt ledelse samt sygpleje.  Det betyder, at en behandling almindeligvis har et forløb på 5 – 7 samtaler.

En kognitiv tilgang

Konkret i min behandling af stress- krise og sorgreaktioner anvender jeg typisk en helhedsorienteret kognitiv tilgang, der bygger på metoder, der fremmer det naturlige og sunde, hvormed vi mennesker almindeligvis klarer stress, krise og sorg. Det betyder at mit fokus er på at gendanne og udvikle det enkelte menneskes styrke. Det betyder, at smertefulde erfaringer kan anvendes på en måde, der styrker og giver nye kræfter fremfor at øge sårbarheden.

Ofte supplerer jeg behandling med vejledning eller coaching. Det være sig kommunikationstræning for at træne sig i at sige ”nej” eller øvelser i at styrke selvværd og ligeværd i parforholdet eller på blandt kolleger. Måske trænger kroppen til massage fordi stresstilstanden har stivnet kroppen. Måske er der brug for mental afslapning og flowtræning. Her kan et af redskaberne være mindfullness (koncentrations- og afspændingsøvelser).

Medlæring

Mine behandlinger foregår inden for høje etiske normer med tavshedspligt og dyb respekt for individer og gruppers integritet og selvbestemmelsesret. Desuden lægger jeg stor vægt på åbenhed om, hvad jeg gør, og hvordan jeg gør. Derfor vil mine behandlinger i udstrakt grad tillige medføre læringsmuligheder. Det vil sige at en pædagog, lærer eller sygeplejerske, der kommer til behandling for en stressreaktion tillige får viden med sig, som kan anvendes efterfølgende.

Mange klienter vil gerne dele deres læring i terapi og behandling med andre f eks får jeg ofte et spørgsmål som: Hvordan kan jeg lære min datter …, det kunne være godt for hende. Så giver jeg vejledning herom. Andre gange beder klienten mig tale med den, de har i tankerne.
Denne såkaldte ”medlæring” betyder meget for oplevelsen af, hvor meget du får ud af behandlingen.